Omarm je innerlijke criticus

Door Kaya Dielessen | Stress aanpakken

mei 13

Heb jij ook zo’n innerlijke stem die altijd zegt dat het niet goed genoeg is wat je doet? Dat jij niet goed genoeg bent zoals je bent? De innerlijke criticus blijft je opjagen om beter te doen en beter te zijn. Het leidt tot stress, teleurstelling en gevoelens van onvrede. Er was een tijd dat ik wilde dat mijn innerlijke criticus zou ophoepelen. Tot ik leerde dat zij (volgens mij is het bij mij een vrouw) het beste met mij voor heeft en dat ik een keuze heb of ik naar haar wil luisteren of niet. Je innerlijke criticus omarmen is een belangrijk onderdeel van stress aanpakken.

De innerlijke criticus wil je beschermen

De strenge stem van de innerlijke criticus ontstaat wanneer je nog jong bent. Je hoort de regels, normen en waarden die je vroeger veel gehoord hebt van je ouders, leraren en andere belangrijke personen in je leven. Om te voorkomen dat je door de buitenwereld wordt afgewezen, heb je je al die regels en normen en waarden eigen gemaakt. De innerlijke criticus is er om je te helpen, om ervoor te zorgen dat je slaagt, succesvol bent en geaccepteerd wordt. Wanneer je je bewust wordt dat de innerlijke criticus je wil beschermen, kun je ook anders naar hem of haar gaan kijken. De strenge stem in je hoofd verdwijnt niet, je kunt er wel anders mee omgaan. Dit kun je doen aan de hand van de volgende drie stappen.

Stap 1: kijk van een afstand naar je innerlijke criticus

Op het moment dat je je heel erg opgejaagd voelt, sta dan even stil en luister of je innerlijke criticus actief is. Vaak ben je zo gewend geraakt aan die interne stem, dat je je er helemaal niet meer bewust van bent. Hoor je inderdaad een strenge stem die van alles vindt van wie en wat je bent en van wat je aan het doen bent? Realiseer je dat jij niet die stem bent. Neem afstand van deze stem. Je kunt dat bijvoorbeeld doen door je innerlijke criticus een (bij)naam te geven of je voor te stellen dat hij of zij zich buiten je lichaam bevindt. Luister vervolgens goed naar wat hij of zij tegen je zegt. Je kunt dit opschrijven wanneer je dat prettig vindt. Dat helpt ook om afstand te nemen.

Stap 2: Bedank je innerlijke criticus voor zijn of haar zorg

In de vorige stap heb je bewust gehoord wat de innerlijke criticus je te vertellen heeft in deze situatie. Waarom zegt hij of zij dit tegen je? Waar wil hij of zij je voor beschermen? Herken je dit van een situatie uit het verleden? Bedank je criticus oprecht voor zijn of haar zorg. Dit is een belangrijke stap. Wanneer je dankbaar bent, hoef je niet meer te vechten met je criticus. Vechten helpt je niet verder en kost onnodig veel energie. Energie die je beter in iets anders kunt steken.

Stap 3: Besluit of je in deze situatie naar je stem wilt luisteren of niet

Nu je weet wat je criticus te vertellen heeft en waarom, kun je zelf beslissen of je er wat mee wilt doen of niet. Je bent immers geen kind meer. Het besluit om wel of niet te luisteren neem je op basis van je hoofd en je hart:

  • Je hoofd: Klopt het wat je criticus je vertelt? Is het helpend voor jou om in deze situatie naar hem of haar te luisteren?
  • Je hart: Geef een paar momenten aandacht aan je ademhaling en concentreer je dan op je hart. Vraag je hart wat je in deze situatie het beste kunt doen. Heb vertrouwen in deze innerlijke wijsheid.

Ten slotte

Deze drie stappen kun je telkens wanneer je je bewust wordt van je innerlijke criticus doorlopen. Wellicht dat je de ene keer besluit om te luisteren en de andere keer niet. Jij maakt zelf die keuze, jij staat aan het stuur van jouw leven.

Laat je me in de reacties hieronder weten hoe het je vergaat? Ik ben benieuwd!

 

 

Vond je dit interessant? Klik dan op de knoppen hieronder om het te delen met je netwerk. En laat hieronder een reactie achter!

Over de auteur

Kaya Dielessen is trainer, coach en blogger bij Duizendschoon Coaching. Zij helpt je stress te verminderen en aan te pakken.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Laat het mij weten wanneer er